Asociaţia Obştească "DEMOS"

Ajutorarea aproapelui inspiră!

Optimizarea procesului educaţional: Pro sau Contra?

Optimizarea procesului educaţional e o problemă a adulţilor? Tinerii din Edineţ consideră că e şi problema lor. De accea au pus-o ca subiect de dezbateri publice în ziua de 24.XI.2010.  Două echipe de tineri au adunat o sală de semeni, funcţionari publici pedagogi şi reprezentanţi ai partidelor politice pentru a se pronunţa pentru sau împotriva procesului de optimizare în sistemul educaţional.

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului „Consolidarea încrederii prin democraţie participativă şi implicarea tinerilor în actul decizional”, realizat de „Alianţa Centrelor Comunitare de Acces la Informaţie şi Instruire din Republica Moldova” pentru a promova unele modele de consolidare a  democraţiei participative prin implicarea tinerilor în viaţă social-politică.

Această prezentare necesită JavaScript.

6 tineri au format echipele de afirmatori şi negatori. De la început au făcut schimb de argumente. Echipa afirmativă a adus următoarele argumente:

  1. odată ce se va produce optimizarea procesului educaţional, bugetul pentru achitarea salariilor pentru pedagogi va fi redus, astfel banii vor fi utilizaţi de către APL în alte domenii, care necesită mai multă susţinere financiară;
  2. elevii vor avea posibilitatea de a se dezvolta multilateral, acest proces de instruire fiind o experienţă nouă, totodată elevii vor perfecţiona abilităţile, vor obţine deprinderi noi făcând un pas spre viaţa independentă, atat de mult dorită de tineri;
  3. în urma optimizării procesului de instruire, şcolile şi liceele cu număr mare de elevi vor deveni instituţii prestigioase, cu condiţii mai bune, deoarece banii din bugetul local actualmente alocaţi pentru nişte instituţii cu clase mixte şi cu număr redus de elevi vor fi redirecţionaţi spre instituţiile de învăţămînt mari, astfel fiind îmbunătăţită baza tehnico-material a acestora;
  4. daca în urma procesului de optimizare o sa se mărească numărul de elevi într-o instituţie, va fi nevoie şi de un număr mai sporit de cadre didactice, deci pedagogii din instituţiile care se vor închide vor avea posibilitatea de a se angaja într-o şcoală prestigioasă, fapt ce va motiva profesorii să sporească în plan profesional;
  5. va fi organizat transportul fără plată pentru elevi şi profesori, ceea ce va duce numai la efectle pozitive.

Echipa afirmativă a concluzionat ca procesul optimizării instituţiilor de învăţămînt va avea efecte pozitive atît pentru elevi şi profesori, cît şi pentru întreaga ţară.

Echipa negatorilor a adus următoarele argumente:

  1. optimizarea procesului educaţional automat reduce cadrele didactice, preponderent în localităţile rurale mici cu locuri de muncă limitate;
  2. profesorii experimentaţi vor fi nevoiţi să se reprofileze sau să practice agricultura şi alte îndeletniciri accesibile pentru sate;
  3. pot să apară conficte între elevii care au venit în instituţie din diferite şcoli, inclusiv discriminarea;
  4. va fi mai greu de condus un liceu cu mulţi elevi şi cadre didactice;
  5. vor apărea dezbinări între profesori;
  6. nu vor fi suficiente săli de clasă pentru elevii din instituţia lărgită.

Echipele au intrat în rolurile de adversari ai dezbaterilor publice, iar discursurile au devenit şi mai aprinse atunci când în afara regulilor s-au implicat în discuţie reprezentanţi ai partidelor politice, profesorii şi tinerii din sală.

După dezbateri tinerii au organizat alegerile  „Votul Tinerilor”.

Incredibil, dar după numărarea voturilor  s-a constatat că dezbaterile au finisat cu număr egal de voturi Pro şi Contra  – 24:24. „Adversarii” s-au îmbrăţişat, oferind oponenţilor politici din campania electorală un model de conduită  bazată pe respect şi corectitudine.

Dezbaterile publice au fost moderate de către Dl Nicolae Moscalu, expert în proiect.

Sanda Samcov,
Coordonator Programe Tineret, AO „Demos”

Proiectul „Consolidarea încrederii prin democraţie participativă şi implicarea tinerilor în actul decizional ” este realizat de „Alianţa Centrelor Comunitare de Acces la Informaţie şi Instruire din Republica Moldova” prin intermediul Fundaţiei Est – Europene din resursele financiare acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida), Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA şi  Fondul Naţional pentru Democraţie (NED). Mesajul aparţine „Alianţei Centrelor Comunitare de Acces la Informaţie şi Instruire din Republica Moldova” şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.

20/01/2011 - Posted by | Ştiri

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: