Asociaţia Obştească "DEMOS"

Ajutorarea aproapelui inspiră!

„Vitamine” pentru viaţă

DSC04265„Dacă nu am deprins de la mama, învăţ de la asistentul social…”. Aşa mi-a spus după o „lecţie” a Şcolii Zilei de Odihnă Mariana, o beneficiară a Centrului de Reintegrare Socială a Tinerilor (CRST) „Alternativa”. „Lecţia” este de fapt o activitate interactivă în care antrenăm tinerii aflaţi în serviciile centrului în week-end. Şi fiecare activitate nu o repetă pe cealaltă din simplu motiv că subiectele le sugerează tinerii, dornici de a învăţa şi a testa cît mai multe lucruri utile pentru viaţa lor independentă. Ei, cei ieşiţi din gimnaziile-internat, grav afectaţi de carenţele educaţionale ale sistemului, încep să conştientizeze că le lipsesc prea multe deprinderi pentru a începe viaţa de adult. Şi odată cu descoperirea acestor „goluri”, caută să le suplinească, fie prin solicitare de informaţie sau consiliere, fie prin sugerarea noilor teme de discuţie în cadrul Şcolii. Nu pot să spun că trainerii, asistenţii sociali şi voluntarii, ar lucra fără un curriculum. El este şi e aprobat! Dar anume beneficiarii sunt cei ce impun în permanenţă corectări acestei curricule, o fac mai flexibilă şi mult mai adaptată la nevoile lor.DSC04204

Tinerii împreună cu trainerii pornesc de la subiecte de îngrijire corporală şi menaj, ca apoi, peste o lună-două de activitate,  să abordeze probleme legate de dreptul la identitate şi protecţia socială a persoanelor defavorizate.  Şi iniţial este dificil să le lămureşti, de ce ajuns la 18-20 de ani tânărul încă nu are buletin de identitate ba chiar şi adeverinţă de naştere. Cum să le spui, că în perioada de şedere în instituţia rezidenţială administraţia internatului era obligată să documenteze copilul, iar la împlinirea a 16 ani la Şcoala Polivalentă ar fi trebuit să aibă cineva grijă de perfectarea buletinului lui de identitate? Să le vorbescă despre iresponsabilitatea şi indiferenţa unor „profesionişti”? Nu, sigur că nu! Încercăm pas cu pas să vedem ce putem face împreună. Iar împreună putem face lucruri mari! Şi de aici încolo încep tinerii a conştientiza rolul lor de cetăţeni, a se familiarizarea cu drepturile garantate de actele legislative naţionale şi internaţionale, mai dificil fiind pentru ei a înţelege cum să-şi apere drepturile sale. Dar, la moment, încercăm să realizăm aceasta împreună, ca apoi, ieşind din serviciile centrului, tinerii să posede destulă „imunitate” pentru a supravieţui independent.

DSC01514Timizi, plini de complexe sau prea aroganţi în alte circumstanţe, tinerii devin la training-urile Şcolii Zilei de Odihnă veseli, activi, setoşi de a acumula cît mai multe „vitamine” pentru viaţă, după cum le-a denumit Ion, un tânăr pentru care viaţa independentă a început deja, prăbuşindu-se peste el cu toată povara problemelor unei persoane adulte. Şi pentru a depăna una dintre problemele cu care se confruntă, vine cu ideea de a discuta data viitoare despre „cum să-ţi menţii sănătatea, muncind în condiţii nocive”. Nina propune pentru o eventuală lecţie să discutăm despre relaţiile premaritale, iar Ruslan încă nu se isprăveşte bine cu igiena vestimentară, neînţelegând ce ar mai însemna şi semnele celea convenţionale de pe verso-ul hainelor… Şi tot aşa: câte persoane, atâtea subiecte, care merită să fie abordate la training-urile noastre. Ca rezultat menţionăm abilităţi şi deprinderi de viaţă formate, succese în reintegrarea socio-profesională, progrese în viaţa personală…DSC01396

Pentru ei astăzi aceste activităţi de educaţie non-formală sunt un joc, care mâine se reflectă în viaţa de zi cu zi prin manifestări comportamentale adecvate, prin relaţii inteligente cu vecinii, colegii de serviciu etc., prin posibilitatea de a supravieţui în clipe grele.

Pentru noi, specialiştii CRST „Alternativa”, Şcoala Zilei de Odihnă este o posibilitate de a transmite în mod creativ cunoştinţele despre viaţă deprinse din familie, din cărţi, din experienţă personală celor, care au fost lipsiţi de această fericire. Este şi o bună practică, ce merită a fi diseminată altor instituţii sociale ce lucrează cu tinerii defavorizaţi. Dar e şi o nouă performanţă care denotă responsabilitate, profesionalism şi motivaţie de a-i ajuta pe aceşti tineri să devină persoane mature în sensul deplin al cuvântului.

 

20/05/2009 - Posted by | Ştiri

Niciun comentariu până acum.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: